- Kalendarium
- Evenemangskalender
- Radannonser
- Medlemsannonser
- Artikelregister
- Artiklar i Tidig Musik
- Ensembler
- Medlemmarnas ensembler
- Länkar
- Länkar
Information om Tidig Musik:s utmärkelse "Mungigan"
Mungigan har utdelats sedan 2001 som en hedersutmärkelse till personer eller organisationer som verkar i föreningens anda för att föra ut och göra den tidiga musiken känd.
Varje år utser styrelsen bland föreslagna kandidater en pristagare, som de senaste
åren fått sitt pris i samband med Stockholm Early Music Festival. Avsikten är också
att föreningens stipendium kommer att utdelas vid samma tillfälle, så att en etablerad
tidig musik-representant belönas vid sidan av en ung talang. |
---|
2014 HansErik Svensson |
För sin pedagogiska gärning att föra fram den tidiga musiken i Sverige, i synnerhet som lärare på Birkagårdens folkhögskola, samt för sitt arbete med att inventera och dokumentera klavikordbeståndet i Sverige. På folkhögskolans kursgård på Marholmen höll han instrumentbyggarkurser i svenskt klavikord- och cembalobygge i tjugo år. "Marholmenkurserna" blev något av en folkrörelse inom den tidiga musiken i Sverige; vanliga människor utbildades till duktiga hantverkare som skapade ett stort bestånd av svenska instrument efter historiska förebilder. HansErik Svensson introducerade och inspirerade sina elever vid musiklinjen på Birkagårdens Folkhögskola för den tidiga musiken. Han arrangerade i samarbete med FFTM en "Kurs i Gamba och Barockcello" som gavs 4-5 gånger per år under ett decennium med den holländske instrumentaliste"n Jaap ter Linden som lärare. "Jaapkurserna" etablerade sig till en verklig, alternativ "Akademi för tidig stråkmusik" i Sverige. |
2013 Lars Brolin |
Violinist, violaspelare och en av sex grundare till Drottningholms Barockensemble, 1971. Lars Brolin kan betraktas som en nestor i "Den Tidiga Musiken" i Sverige. Sedan början av 1950-talet har Lars arbetat för att återuppliva spelet av medeltida-, renässans-, barock- och wienklassisk musik på instrument från dessa epoker. Med Lars Brolin i spetsen bidrog Drottningholms Barocken- semble starkt till att "barockmusik" blev ett begrepp i Sverige. Deras satsningar paå att finna och spela i arkiven slumrande verk har lett till ett flertal nyuppföranden och inspelningar, framförallt av svenska 1600- & 1700-talskompositörer. Lars Brolin har också gjort stora banbrytande pedagogiska insatser foör stråkspel och uppförandepraxis i Sverige. |
2012 Karin Modigh |
För hennes insatser för att föra fram barockdansen i Sverige. Hon har uppträtt som barockdansare internationellt i flera år; under 2011 uppträdde hon bland annat som featured dancer vid Boston Early Music Festivals uppsättning av Steffanis Niobe och med Compagnie lÕEventail. Karin har dessutom bedrivit en stor gärning som pedagog och lett undervisning på alla nivåer vid Balettakademien, Kulturskolan Stockholm, Operahögskolan i Stockholm, Dans och Cirkushögskolan och Kungliga Musikhögskolan, samt vid workshops för allmänheten. Sommaren 2011 skapade hon genom ett stöd från Carina Aris minnesfond möjlighet för en barockdansföreställning vid Drottningholms Slottsteater i samarbete mellan Compagnie l'Eventail och Stockholm Baroque Dancers. Detta gav en unik möjlighet för svenska dansare att samarbeta med ett barockdanskompani på hög internationell nivå, och har möjliggjort för flera av de svenska dansarna att påbörja barockdanskarriärer internationellt. |
2011 Ann Wallström |
Barockviolinisten Ann Wallström har genom sitt mångsidiga engagemang i den tidiga musiken på ett avgörande sätt bidragit till dess verksamhetsutveckling, såväl i Sverige som utomlands. Som solist håller hon en stark och personlig profil, som kammarmusiker balanserar hon fängslande mellan lyhörd anpassning och djärva initiativ. Alla de många musiker som haft förmånen att spela under henne som konsertmästare vet att värdesätta hennes gedigna kunnande och trygga ledarskap. Som lärare vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) har Ann Wallström under träget arbete sedan 1994 byggt upp en imponerande stråkkultur inom den tidiga musiken, och flera av hennes tidigare studenter är idag framgångsrikt verksamma i musiklivet. Sedan 2005 har hon även övertagit ämnesansvaret för hela utbildningen inom tidig musik vid KMH. Hon tas återkommande i anspråk som uppskattad gästlärare och musiker utomlands. |
2010 Peter Pontvik |
Peter Pontvik har i sitt konstnärliga ledarskap och genom sin oförtröttliga
energi, målmedvetenhet och kunskap byggt upp Stockholm Early Music
Festival (SEMF) och konsertserien Early Music LIVE! till institutioner som givit
genklang inte bara i Sverige utan också utomlands. Såväl festivalen som konsertserien
håller internationellt hög nivå, och visar upp en otrolig bredd och mångfald av
framföranden från barocken, renässansen och medeltiden med fokus på europeisk
musik, men med ögonen öppna för den tidiga musikens yttringar även i andra
världsdelar. Festivalen har också skapat nya möjligheter för den unga generationen
musiker att möta sina förebilder i seminarier och att själva få visa sina kunskaper i
tävlingar om stipendier. Med konsertserien Early Music LIVE! har han också etablerat
en fast scen i Stockholm, där den tidiga musiken spelas med samma självklarhet som den
klassiska musiken på sina scener. Sammantaget kan festivalens och konsertseriens
betydelse för att öka medvetandet om och intresset för den
tidiga musiken hos en bredare publik i Sverige inte överskattas.
|
2009 Clas Pehrsson |
För att han har varit frontfigur för etablerandet och erkännandet i det allmänna
musikmedvetandet av blockflöjten som ett musikinstrument bland andra, och hans envetna
och oförtröttliga arbete som engagerad och entusiasmerande pedagog med blockflöjten och därmed
den tidiga musiken i centrum. Han har varit en allerstädes närvarande musiker
närhelst en blockflöjt behövts såväl på grammofonskivor (ja just det!) som i
konsertsammanhang, då inte minst med ensemblen Musica Dolce. Clas Pehrsson har tagit
initiativ till och varit primus motor vid inrättandet av Collegium Musicum, d.v.s.
institutionen för tidig musik, vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Clas Pehrsson har med andra ord satt ett mycket väl synligt tidig musik-avtryck
i det svenska musiklivet.
|
2008 Cajsa S Lund |
För att i många år oförtrutet ha arbetat för den tidiga musiken och dess
etablerande i musiklivet i landet och i södra Sverige. Skapandet av Ensemble
Mare Balticum och dess mångfacetterade verksamheter samt genomförandet av åtskilliga
barockmusikfestivaler, senast Palladium Barock i Malmö, är bara en liten del
av vad Cajsa uträttat. Efter pensioneringen har hon fortsatt att arbeta för den
historiska musiken och förtjänar att uppmärksammas på detta sätt.
|
2007 Magnus Kjellson och Göteborg Baroque |
Magnus Kjellson har i Göteborg etablerat en ung och vital ensemble.
Dess höga nivå och livaktiga verksamhet har befäst den tidiga musikens plats
i regionens musikliv och bidragit till unga och talangfulla musikers ökade
intresse för äldre tiders musik. Dessas inspiration har sedan börjat
sprida sig utanför Göteborgsregionen.
|
2006 Erik Kjellberg |
Årets Mungiga tilldelas prof. Erik Kjellberg för 40 års hängivet arbete med
den äldre svenska musikskatten. Erik har bedrivit banbrytande källforskning
kring det svenska 1600-talet och gjort kunskapen därom tillgänglig och
levande genom sin skriftställning. Hans skötebarn är den så kallade
Dübensamlingen i Uppsala Universitetsbibliotek, som måste betraktas som en
av de absolut förnämsta samlingarna 1600-talsmusikalier i världen. Erik har
initierat och lett arbetet med att göra samlingen tillgänglig, vilken efter
en omfattande katalogisering kommer att läggas ut på nätet - ett arbete som
just i skrivande stund närmar sig sin slutfas.
Föreningen för Tidig Musik vill med denna utmärkelse visa sin uppskattning
för detta oförtröttliga arbete! |
2005 Susanne Rydén |
Susanne Rydén har med sitt mångåriga och engagerade arbete visat den svenska
musikscenen hur en historiskt informerad och medveten sångteknik på ett
övertygande sätt kan användas i vår tid. Hennes gedigna kunskaper grundar
sig på bland annat studier vid Schola Cantorum i Basel och tillsammans med
en konstnärlig integritet och en underskön stämma gör detta henne till en
eftersökt solist på konsert- och operascener och fonogram, både nationellt
och internationellt. I egenskap av inspirerande pedagog delar hon frikostigt
med sig av sina kunskaper på akademier och kurser i Sverige och utomlands.
Vi har sett henne agera med en driftighet som resulterat i festivaler och
annan musikproduktion i den tidiga musikens tecken. Särskild uppmärksamhet
skall fästas vid hennes arbete med produktionen Christinas resa år 2004 i
samband med 350-årsminnet av drottning Christinas abdikation 1654. Detta
musikaliska äventyr speglar inte bara den resa genom Europa som Christina
företog sig, utan är även en resa i tiden för åhöraren. Den kulturella sfär
som växte och frodades kring den svenska drottningen blir både närvarande
och uppmärksammad i vår egen tid och förenar sig på ett överraskande
självklart och naturligt sätt med nutidens konstnärliga uttryck.
När vi under det år som gått vant oss vid att se Susanne Rydén i Christinas
skepnad och uppskatta Susannes insatser för Christinatidens musikskatter är
det naturligt att fortsätta att se Susanne som en drottning inom tidig
musik. |
2004 Ann-Marie Ulfvarson |
Ann-Marie Ulfvarson har som pedagog, bland annat inom Kommunala
Musikskolan och Kulturskolan, under årtionden verkat för att väcka barns
och ungdomars intresse för tidig musik och historisk dans. Genom sin
gärning har hon arbetat för att levandegöra den europeiska musik- och
danshistorien i vår samtid och genom sin helhjärtade satsning på barn och
ungdomar för hon vidare det europeiska kulturarvet till framtiden. Hon
baserar sin undervisning på gedigna kunskaper, grundade bland andra på
egen forskning, där hon till exempel rekonstruerat svärdsdansspelet ur
Olaus Magnus De Nordiska Folken från 1555. Hon har tidigt varit en
visionär som blandat olika kulturella uttryck. I hennes arbete inom
Kulturskolan låter hon musicerande och dansande barn och ungdomar skapa
föreställningar som är verkliga allkonstverk.
|
2003 Sven Berger |
Sven Berger är en av pionjärerna för tidig musik i Sverige och har under
många år outtröttligt spelat och undervisat. Med Sven Berger i spetsen såg
ensemblerna Joculatores Upsaliensis och Convivum Musicum dagens ljus. Tack
vare honom har de nått en hög musikalisk nivå. Sven Berger har lärt upp
och inspirerat många unga musiker och har ett ständigt pågående
kursarbete.
Årets mungiga tilldelas honom för nyfikenhet och spontanitet i sitt
musicerande och för sitt främlingsskap inför varje form av dogmatism.
|
2002 Hans Davidsson |
Hans Davidsson och GOArt får utmärkelsen Årets Mungiga 2002 för arbetet
med att främja musicerande och instrumentbygge på historiska grunder.
Arbetet vid GOArt kombinerar hantverkskunnande med avancerad forskning.
Ett resultat av detta är bland annat byggandet av den nordtyska
barockorgeln i Örgryte Nya Kyrka där 1600-talets orgelklang kan realiseras
och som gett Sverige ett unikt centrum för undervisning, forskning och
konserter. |
2001 Jakob Lindberg |
Jakob Lindberg har under många år forskat i, undervisat i och framfört
solomusik för renässans- och barockluta, renässansgitarr, barockgitarr,
teorb och wienklassisk gitarr. Han har också medverkat som continuomusiker
och ensembleledare både i kammarmusikaliska, orkester- och
operasammanhang. Hans signum är ett musikaliskt tilltal som präglas av
största kunskap och ödmjukhet parat med intensiv personlig närvaro och
lyhördhet i mötet med publiken. |